10. Yunus Sûresi

     Sure, Mekke döneminde indirilmiştir ve iniş sırasına göre 51. suredir.  Adını, Yunus Nebi’nin ilginç kıssasının anlatıldığı doksan sekizinci ayetten almıştır. Sure 109 ayettir.

 

Râhmânir-Râhîm (Merhamet eden Merhametli) Allah’ın Adıyla

1. Elif, Lam, Ra.1 Bunlar (Elif, Lam, Ra), Hakîm olan (lehte ve aleyhte hikmet ile hüküm veren) Kitabın (Kur’an’ın) ayetleridir (kanıtlarıdır).

1 “Elif, Lam, Ra” ‘Başlangıç Harfleri’ ile başlayan beş (10:1, 11:1, 12:1, 14:1 ve 15:1) surede; 5091 tane “Elif”, 3295 tane “Lam” ve 1095 tane de “Râ” harfi vardır. Bunların toplamı 9481’dir ve bu sayı 19’un tam 499 katıdır. 

2. Kendilerinden olan bir adama “İnsanları uyar ve Rablerinin katında iman eden kimselere şüphesiz bir sıdk (doğruluk) makamı olduğunu müjdele!” diye vahyetmemiz insanlara garip mi geldi? Kâfirler, “Şüphesiz ki bu apaçık bir sihirbazdır!” dediler.

3. Şüphesiz ki Rabbiniz Allah’tır. O ki gökleri (7 evreni) ve arḍı1 altı günde yarattı. Ardından arşa istiva etti (hakim oldu, yerleşti). Bütün işleri düzene koyar. O’nun izni olmadan şefaat edebilecek kimse yoktur. Rabbiniz olan Allah işte budur! O halde O’na kulluk (hizmet) edin. Hâlâ zikretmiyor (hatırda tutmuyor, öğüt almıyor) musunuz?

1 “أَرْضٌ” (arḍ); Yer, toprak, yeryüzü, zemin anlamlarına gelir. Ancak Kur’an’da bir toplumun yaşadığı topraklar, yaşanılan yer, egemenlik alanı, Allah’ın evrenlerin dışındaki diğer egemenlik alanları gibi anlamlarda da kullanılmaktadır.

4. Hepinizin dönüşü O’nadır; (bu) Allah’ın hak (doğru, gerçek) olan vaadidir. Şüphesiz ki mahlukatı ilk yaratan, sonra iman eden (inanıp güvenen) ve salihât (doğru, yapıcı, erdemli fiiller) işleyen kimselere, adaletle cezalandırmak (karşılık vermek) üzere bunu tekrarlayan O’dur. Küfreden kimseler (hakkın üstünü bilerek örtenlere) ise, küfrettiklerinden dolayı onlar için kaynar sudan bir içecek ve elem verici bir azap vardır.

5. Güneş’i bir ziya (ışık, ışın), Ay’ı da bir nur yapan, yılların sayısını ve hesabını bilmeniz için de (ikisine) menziller belirleyen O’dur. Allah, bunları hak (amaç) dışında yaratmamıştır. O, bilen bir topluluk için ayetlerini ayrıntılı olarak açıklamaktadır.

6. Gece ile gündüzün birbiri ardınca gelmesinde ve Allah’ın göklerde (7 evrende) ve yerde yarattığı şeylerde, şüphesiz ki muttaki (Allah'a karşı gelmekten sakınan) bir topluluk için ayetler (ibretler) vardır.

7. Şüphesiz ki Bizimle buluşacaklarını ummayan kimseler, dünya hayatından razı olup onunla hoşnut olanlar ve ayetlerimizden gafil olanlar;

8. İşte onların, yaptıklarına karşılık olarak varacakları yer ateştir.

9. İman eden ve salihât (doğru, yapıcı, erdemli fiiller) işleyenlere, imanlarından dolayı şüphesiz ki Rableri hidayet (kılavuzluk) eder. Naim (saadet, nimet) Cennetlerinde altlarından nehirler akar.

10. Onların oradaki duaları “Sûbhânekellahumme” (Allah’ım, her türlü noksandan münezzeh olansın). Onlara verilen karşılık ise “selamdır” (esenliktir). Onların dualarının sonu da, “Hamd (övgü ve şükür), âlemlerin Rabbi olan Allah’adır.”

11. Ve eğer insanların hayrı çabucak istedikleri gibi Allah da şerri onlara çabucak verseydi, ecelleri (ölüm zamanı) bitirilmiş olurdu. Böylece bizimle buluşmayı ummayan kimseleri azgınlıkları içinde kör bir halde bırakırız.

12. İnsana bir sıkıntı dokunduğu zaman ise yan yatarken de otururken de ayaktayken de Bize dua eder. Ona dokunan sıkıntıyı giderdiğimiz zaman ise, kendisine dokunan bir sıkıntıdan ötürü Bize dua etmemiş gibi davranır. Müsriflere (haddi aşanlara) yapıyor oldukları şey işte böylece süslü gösterilir.

13. Andolsun ki resulleri beyyinelerle (apaçık delillerle) onlara geldikleri halde, iman etmeyip zulmettiklerinden dolayı sizden önce nice nesilleri helak ettik. Mücrim (azılı suçlu) topluluğu işte böyle cezalandırırız (yaptıklarının karşılığını veririz).

14. Sonra, nasıl davranacağınızı görmek için de onların ardından sizi yeryüzünde halife (temsilci, sorumlu) kıldık.

15. Ayetlerimiz beyyinelerle (kanıtlarla, açıkça) onlara tilavet edildiği (okunup aktarıldığı) zaman bizimle buluşmayı ummayanlar, “Ya bunun dışında bir Kur’an1 getir veya bunu değiştir.” dediler. De ki: “Onu, kendi nefsime (isteğime) göre değiştirmem olacak şey değildir. Ben, bana vahyedilene uyarım. Rabbime isyan edersem, Azîm (dehşetli) bir günün azabından korkarım.”

1 “Kur’an” kelimesi, Kur’an’da 58 kez geçer. Ancak bu ayetteki ifade, “başka bir Kur’an’ı” işaret ettiğinden dolayı sayımda ayrı tutulmalıdır. O zaman, Allah’ın göndermiş olduğu kitap için kullanılan “Bu Kur’an” ifadesinin, Kur’an’da 57 (19x3) defa geçtiğini görürüz.

16.  De ki: “Şayet Allah isteseydi onu size tilavet etmezdim (okuyup aktarmazdım). Onu da size bildirmezdi. Oysa önceden aranızda bir ömür geçirdim. O halde aklınızı kullanmıyor musunuz?”

17. O halde yalan uydurarak Allah’a iftira edenden ya da O’nun ayetleriyle yalanlayandan daha zalim kim olabilir? Şüphesiz ki O, mücrimleri  felaha  (kurtuluşa, saadete) erdirmez.

18. Onlar, kendilerine zarar vermeyen, fayda da sağlamayan Allah’ın dışındaki şeylere de kulluk (hizmet) ediyorlar ve diyorlar ki: “Bunlar, Allah katında bizim şefaatçilerimizdir (aracılarımızdır).” De ki: “Göklerde (7 evrende) ve yerde bilmediği bir şeyleri mi Allah’a, bildiriyorsunuz! O, Sûbhân’dır (her türlü noksandan münezzeh olandır). Ortak koştuklarından da daha yücedir!”

19. İnsanlar da bir tek topluluktan başkası değildi. Ardından anlaşmazlığa düştüler. Ve eğer Rabbin tarafından önceden geçmiş bir kelime (söz, karar) olmasaydı, anlaşmazlığa düştükleri konularda aralarında kesinlikle karar verilirdi.

20. Ve diyorlar ki: “Ona, Rabbinden bir ayet (mucize) inmesi gerekmez miydi?” O halde de ki: “Şüphesiz ki gayb, Allah’ındır. O halde bekleyin, şüphesiz ki ben de sizinle birlikte bekleyenlerdenim.”

21. Kendilerine dokunan bir darlıktan sonra o insanlara bir rahmet (genişlik, ferahlık) tattırdığımızda, ayetlerimiz (kanıtlar) hakkında hemen plan yaparlar. De ki: “Allah, plan yapmada daha hızlıdır.” Şüphesiz ki elçilerimiz, yapmakta olduğunuz planları yazmaktadır.

22. Sizi, karada ve denizde yürüten O’dur. İçinde bulunduğunuz gemiler tatlı bir rüzgarla seyrederler. Bununla neşelendikleri sırada savuran bir fırtına gelip çatar ve her yönden dalgalar geldiğinde ve kendilerini kuşatılmış sandıklarında, dini Allah’a has (özgü, muhlis) kılarak “Bizi bundan kurtarırsan şükredenlerden olacağız.” diye Allah’a yalvarırlar.

23. Onları kurtardığımız zaman ise işte onlar, hakka (gerçeğe) aykırı olarak yeryüzünde azgınlaşırlar. Ey insanlar! Sizin azgınlığınız kendinize karşıdır. Dünya hayatı (geçici) bir geçimliktir. Sonra dönüşünüz Bizedir. O zaman da yapıyor olduklarınızı size bildiririz.

24. Şüphesiz ki dünya hayatının misali, gökten indirdiğimiz suya benzer. Böylece onunla insanların ve hayvanların yediği yerin bitkileri birbirine karışır. Derken yeryüzü süslendiği ve güzelleştiği, sahiplerinin de bunlara kadir olduklarını sandıkları bir anda, gece veya gündüz vakti oraya emrimiz gelir. Böylece, sanki dün (o ekinler) yokmuş gibi onu biçilmiş bir hale getiririz. Düşünen bir toplum için ayetlerimizi işte böyle ayrıntılı olarak açıklıyoruz.

25. Allah, selam diyarına (esenlik yurduna) davet eder! İstediğini de sırat-ı müstakime (dosdoğru olan yola) erdirir.

26. En güzel şeyler yapanlara daha fazla güzellik vardır. Onların yüzlerini karamsarlık da zillet de sarmaz. Cennet halkı işte onlardır. Onlar orada kalıcıdırlar.

27. Seyyiat (kötülükler) kazanan kimselerin cezası (karşılığı) da o kötülüklerin mislidir. Ve onları bir zillet sarar. Onlar için Allah’tan (gelen) hiçbir koruyucu yoktur. Yüzleri, karanlık geceden bir parçayla kaplanmış gibidir. İşte bunlar ateş ashabıdır. Onlar, orada kalıcıdırlar.

28. O gün, onları hep birlikte mahşerde toplarız. Sonra şirk koşan kimselere “Siz ve şirk koştuklarınız yerlerinize!” diyerek onları birbirinden ayıracağız! Şirk koşulanlar da derler ki: “Siz, bize kulluk (hizmet) ediyor değildiniz!

Nebileri ve erdemli kişileri Allah’a ortak koşanlar ile onların şefaatini umanlar aslında onlara kulluk etmiyorlar. Zira onlar böyle bir şeyi onaylamadıkları gibi haberleri bile olmaz. Müşrikler, sapkının (şeytanın) arzusunu yerine getirdikleri için sonuç olarak sapkına kulluk etmiş olurlar.

29. Bizimle sizin aranızda şahit olarak Allah yeter. Biz, sizin kulluğunuzdan habersizdik.”

30. İşte orada, her nefis yaptıklarının hesabını verir ve hak (doğru, gerçek) olan mevlâları Allah’a döndürülür. Uyduruyor oldukları şeyler ise kendilerinden uzaklaşıp kaybolur.

31. De ki: “Sizleri gökten ve yerden rızıklandıran kimdir? Size, duyum (algı) ve basiret (sezgi) yetisi veren kimdir? Ölüden diriyi, diriden de ölüyü çıkaran kimdir? Bütün işleri düzene koyan kimdir?” O zaman “Allah” diyecekler. De ki: “Öyleyse takvalı (Allah’ın emirlerine uyup, yasaklarından kaçınan) olmayacak mısınız?”

32. Hak (doğru, gerçek) olan Rabbiniz Allah işte budur. Hakkın dışında sapkınlıktan başka ne var ki? Nasıl da döndürülüyorsunuz!

33. Fasıklar hakkındaki Rabbinin kelimesi (sözü, hükmü) böylece gerçekleşmiş oldu. Onlar iman etmezler.

34. De ki: “Ortaklarınızdan (putlarınızdan) yoktan var edebilecek, sonra onu (eski haline) yeniden döndürebilecek var mı?” De ki: “Allah, yoktan var eder, sonra onu yeniden döndürür. Nasıl da saptırılıyorsunuz?”

35. De ki: “Ortaklarınızdan hakka (gerçeğe) ulaştıracak kimse var mı?” De ki: “Allah, hakka ulaştırır. Hakka ulaştıran mı uyulmaya daha layıktır, yoksa kendisine hidayet edilmedikçe hidayeti (kılavuzu) bulamayan mı? Size ne oluyor? Nasıl hüküm veriyorsunuz?”

36. Onların çoğu zandan1 başka bir şeye tabi olmaz. Zan (varsayımda bulunmak) ise, hakkın (gerçeğin) yerini tutmaz. Şüphesiz ki Allah, onların yapmakta olduklarını bilendir.

37. Bu Kur’an, Allah’tan başkası tarafından iftira edilmiş (uydurulmuş) değildir. Fakat ellerinin arasındakini (Tevrat’ı ve İncil’i) tasdik eden (doğrulayan) ve Kitabı (vahyin tümünü) açıklayandır. Onda bir reyb (kuşku, belirsizlik) de yoktur. Âlemlerin Rabbindendir.

38. Yoksa “Onu uydurdu!” mu diyorlar? De ki: “Eğer doğru iseniz, o zaman Allah’ın dışında gücünüzün yettiklerini çağırın ve ona benzer bir sureyle gelin!”

 Bu ayet tehaddî denen “meydan okuma” ayetlerinden biridir. Kur’an’ın bütünüyle ilgili bir meydan okuma olmamış, sadece bazı bölümleriyle meydan okunmuştur. Meydan okuma ayetleri, sırasına göre; yaklaşık 60-70 surelik meydan okuma 17:88, 52:34’te; on surelik meydan okuma 11:13’te; tek surelik meydan okuma ise 10:38 ve 2:23-24’tedir.

Kur’an’ın edebi yönden taklit edilemez oluşunu ileri sürmek, kanıtlanması olanaksız bir savdır. Zira edebi yönden iki metinden hangisinin üstün olduğunu kanıtlayabilecek objektif ve evrensel bir kriter yoktur.  Kur’an’ın Allah kelamı oluşunun delili, Arapça bilenlerin edebi zevkine göre değişen subjektif bir değerlendirmeye bağlanamaz. Bu nedenle bu meydan okuma ayetleri ile Kur’an’ın matematiksel mucizesine işaret ediliyor. Yüce Allah’ın, kod görevi gören Huruf-u Mukattâ denilen harflerle; surelerin, ayetlerin hatta kodlanan harflerin sayılarının dahi Allah tarafından korunduğunun bir göstergesidir.

39. Hayır! Onlar, ilmini tam olarak bilmedikleri ve tevili (asıl anlamı) kendilerine gelmeyen şeyi yalanladılar. Onlardan öncekiler de böyle yalanladı. O halde bir bak! Zalimlerin akıbeti nasıl olmuş?

40. İçlerinden, onunla (Kur’an ile) iman eden de var ve onunla iman etmeyecek olan da var. Rabbin, fesatçıları (bozguncuları) daha iyi bilir.

41. Onlar seni yalanlarlarsa de ki: “Benim amelim (yaptıklarım) bana, sizin ameliniz de sizedir. Siz, benim yaptığımdan uzaksınız; ben de sizin yaptıklarınızdan uzağım.”

42. Onlardan seni dinleyenler de vardır. Akıllarını kullanmayacak sağırlara sen mi işittireceksin?

43. Onlardan sana bakan da vardır. Basiretli olmayan körlere sen mi hidayet (kılavuzluk) edeceksin?

44. Şüphesiz ki Allah, insanlara zulmetmez! Fakat insanlar kendi nefislerine (kendilerinden olanlara) zulmederler.

45. Onları mahşerde toplayacağımız gün, dünyada sanki günün bir saati kadar kalmış gibi birbirlerini tanırlar. Allah ile buluşmayı yalanlayanlar ve hidayet (kılavuzluk) edilmeyenler hüsrana uğramışlardır.

46. Onlara vadettiğimizin (azabın) bir kısmını sana göstersek de, ondan önce (göstermeden önce) seni vefat ettirsek de onların dönüşü Bizedir. Allah, onların yapıyor olduklarına şahittir.

47. Her topluluğun (toplumun, ulusun) bir resulü (elçisi) vardır. Resulleri geldiği zaman aralarında adaletle hükmedilir. Ve onlar haksızlığa uğramaz.        

48. Ve “Eğer sadıklardan (doğru, güvenilir olanlardan) iseniz, bu vaat ne zaman?” diyorlar.

49. De ki: “Allah’ın istemesi dışında, kendime ne bir zararım ne de bir faydam vardır. Her toplumun bir eceli (ölüm zamanı) vardır. O ecelleri gelince, onu bir an bile geciktiremezler! Önüne de geçemezler!

50. De ki: “Görmüyor musunuz? O’nun azabı size gece veya gündüz gelecek olsa (haliniz ne olacak?). Mücrimler (azılı suçlular) ne diye bunu çabucak istiyorlar?

51. Gerçekleştikten sonra onunla mı iman edeceksiniz, yoksa şimdi mi? Gerçekten de onu istemekte acele ediyordunuz.

52. Sonra kendilerine zulmedenlere, “Ebedî azabı tadın. Kazandığınızdan başkasıyla mı cezalandırılıyorsunuz? denilir.

53. Sana da “O, hak (doğru, gerçek) mıdır?diye soruyorlar. De ki: “Rabbime andolsun ki o haktır! Siz de engelleyemeyeceksiniz.”

54. Zalim her kişi, yeryüzünde ne varsa onu fidye (kurtuluş bedeli) olarak verirdi. Azabı gördüklerinde pişmanlıklarını gizlerler/açığa vururlar. Aralarında adaletle hükmedilecek ve onlara haksızlık edilmeyecek.

55. İyi bilin ki, göklerde (7 evrende) ve yerde ne varsa Allah’ındır. İyi bilin ki, Allah’ın vaadi haktır (gerçektir)! Fakat onların çoğu bilmez.

56. O, diriltir ve öldürür. Ve O’na döndürüleceksiniz.

57. Ey insanlar! Andolsun ki size Rabbinizden bir vaaz (öğüt, uyarı), sinelerdekilere bir şifa, müminler için de bir hidayet (kılavuz) ve rahmet geldi.

58. De ki: “Allah’ın fazlı (lütfu, cömertliği) ve rahmetiyle (geldi). O halde işte bununla sevinsinler. Bu, onların topladıklarından daha hayırlıdır.”

59. De ki: “Allah’ın size rızık olarak indirdiklerinin bir kısmını helâl ve haram kıldığınızı görmüyor musunuz?” De ki: “Allah mı size izin verdi, yoksa Allah’a iftira mı ediyorsunuz?

60. Allah hakkında yalan uyduranlar, kıyamet gününü ne sanıyorlar? Allah, insanlara karşı fazl (lütuf, cömertlik) sahibidir. Fakat onların çoğu şükretmez.

61. Herhangi bir işte1 iken de Kur’an’dan onun hakkında bir şey tilavet ettiğinizde (okuyup aktardığınızda) de yapılacak olanlardan bir şey ile uğraşırken de Biz orada size tanık oluruz. Göklerde (7 evrende) de yerde de zerre ağırlığınca hiçbir şey Rabbinizden gizli kalmaz. Ondan (o zerreden) daha küçüğü de daha büyüğü de yoktur ki, hepsi Kitab-ı Mubin’de (apaçık bir kitapta) olmasın.

62. İyi bilin ki, evliyaallah (Allah’ın dost edindiği, rehberlik ettiği, koruyup gözettiği) için korku yoktur. Onlar hüzünlenmeyecekler de.

63. Onlar, iman ettiler ve takvalı  olanlardan oldular.

64. Onlara, dünya hayatında da ahirette de müjdeler vardır. Allah’ın kelimelerinde (ayetlerinde) değişme yoktur. Azîm (muazzam) kurtuluş işte budur.

65. Onların sözleri seni hüzünlendirmesin. Şüphesiz ki izzet (şeref, itibar, yücelik) tümüyle Allah’ındır. O, semi’ul-alîm’dir (Her şeyi Bilendir, İşitendir).

66. İyi bilin ki, göklerde (7 evrende) ve yerde kim varsa şüphesiz ki Allah’ındır. Allah’ın yanı sıra başkasına dua edenler ise neye tabi oluyorlar? Onlar (o müşrikler), sadece zanna uyarlar! Onlar, ancak asılsız şeyler uydururlar.

67. O’dur! O, onda sükûnet bulasınız diye sizin için geceyi yarattı. Gündüzü de görmeyi sağlayan (kıldı). Şüphesiz ki iman eden bir toplum için bunda ayetler (ibretler, işaretler) vardır.

68. “Allah evlat edindi.” dediler. O Sûbhân’dır (her türlü noksandan münezzeh olandır). O, Gani’dir (Zengindir; her şeyin Sahibidir). Göklerde (7 evrende) ve yerde ne varsa O’nundur. Sizin bu konuda hiçbir sultanınız (güçlü bir deliliniz) yoktur. Allah hakkında bilmediğiniz şeyi mi söylüyorsunuz?

69. De ki: “Allah hakkında yalan uyduranlar şüphesiz ki felaha (kurtuluşa, saadete) eremezler.”

70. Geçimlikleri dünyadadır! Ardından dönüşleri Bizedir. Sonra küfrettiklerinden (hakkı örttüklerinden) dolayı onlara şiddetli azabı tattırırız.

71. Onlara, Nuh’un haberini tilavet et (oku ve uy). Kavmine demişti ki: “Ey kavmim, konumum ve Allah’ın ayetleri ile1 zikretmem (gerçeği hatırlatmam) eğer size ağır geldiyse, o halde Allah’a tevekkül ettim (O’na güvendim, O’na dayandım). O zaman siz ve ortaklarınız toplananın ve aranızda nihai bir karara varın. Sonra da vakit kaybetmeden bana bildirin.

72. Buna rağmen eğer sırt dönerseniz; bunun için sizden bir ecir (karşılık) istemiş değilim. Ecrim sadece Allah’tandır. Ve müslimlerden (teslim olanlardan) olmam bana emredildi.

73. Bunun üzerine onu yalanladılar. Böylece onu ve onunla birlikte gemide bulunanları kurtardık ve onları arḍın halifeleri (sorumluları) yaptık. Ayetlerimiz ile yalanlayanları da suya batırdık. O zaman bir bak! Uyarılanların akıbeti nasıl olmuş?

74. Sonra onun ardından resulleri toplumlarına gönderdik. Böylece beyyinelerle (açık kanıtlarla) geldiler. Artık onlar, daha önce onunla yalanladıklarına iman edecek değillerdi. Haddi aşanların kalplerini işte böyle damgalarız.  

75. Derken onların ardından, Musa ve Harun’u ayetlerimiz ile firavuna ve melelerine (ileri gelenlere) gönderdik. Ancak onlar büyüklük tasladılar ve mücrim (azılı suçlu, kafir) bir topluluk oldular.

76. Böylece katımızdan onlara hak (gerçek, hakikat) geldiği zaman da “Bu apaçık bir sihirdir.” dediler.

77. Musa dedi ki: “Size gelen hak için ‘bu sihirdir’ mi diyorsunuz? Sihirbazlar iflah olmazlar (kurtuluşa, saadete ermezler).”

78. Dediler ki: “Bizi, atalarımızı üzerinde bulduğumuz yoldan döndürmeye ve yeryüzünün büyüklüğünü (gücünü) ikiniz elinize geçirmek için mi geldiniz? Biz ise size iman edecek (inanıp güvenecek) değiliz.”

79. Firavun da dedi ki: “Bütün bilgili sihirbazları bana getirin.”

80. Sihirbazlar geldiği zaman da Musa dedi ki: “Atacağınız ne varsa atın.”

81. Onlar attığı zaman da Musa dedi ki: “Sizin bu yaptığınız sihirdir. Şüphesiz ki Allah, onu boşa çıkaracaktır. Şüphesiz ki Allah, bozguncuların işlerini düzeltmez.”

82. Mücrimler (azılı suçlular) hoşlanmasalar da Allah, kelimeleriyle (ayetleriyle, kanıtlarıyla) hakkı (gerçeği) ortaya çıkaracaktır.

83. Böylece firavun ile onun melelerinin (ileri gelenlerinin), kendilerini fitnelemelerinden (sınamalarından) korktuklarından dolayı Musa’ya, kendi halkından birkaçı dışında kimse iman etmedi. Şüphesiz ki firavun yeryüzünde yücelik taslamıştı. Şüphesiz ki o müsrif (haddi aşan) kimselerdendi.

84. Musa da dedi ki: “Ey halkım, eğer Allah ile iman etmişseniz ve O’na teslim olmuşsanız, o halde O’na tevekkül edin (güvenin ve dayanın).”

Bu ayet, imanın bir iddia değil; bilinç ve kararlılık olduğunun delilidir. Dahası iman bir güven kurumudur. Bir insan Yüce Allah’a ne kadar güveniyorsa O’na o kadar inanıyor demektir.

85. Bunun üzerine dediler ki: “Biz, Allah’a tevekkül ettik (O’na güvendik, O’na dayandık). Rabbimiz! Bizi zalim halk için bir fitne kılma (bizi zalimlerin zulmüyle sınama).

86. Kâfirler topluluğundan da rahmetinle bizi kurtar!”

87. Ve Musa’ya ve kardeşine “Kavminiz için şehirde evler hazırlayın, evlerinizi kıble (toplanma yerleri, mescit) yapın ve salatı doğru ve istikrarlı yapın! Müminleri de müjdeleyin!” diye bildirdik.

Bu ayet, salatın Yahudiler için de farz olduğunu göstermektedir.

88. Musa dedi ki: “Rabbimiz! Şüphesiz ki Sen, firavun ile onun melelerine (ileri gelenlere) dünya hayatında ziynetler ve mallar verdin. Rabbimiz! Onları Sen’in yolundan alıkoymaları için mi? k için kullanıyorlar. Rabbimiz! O halde onların mallarını yok et, kalplerini de katılaştır! Acıklı azabı görmedikçe iman etmezler.”

Zulüm görenler bedduada bulunabilir; “Allah kötü sözün açıkça söylenmesini sevmez; zulme uğrayanınki hariç!  (4:148)

            Musa Nebi, bu duayı Mısır’daki ikametinin son döneminde yapmış. Firavun ve ileri gelenlerine peş peşe mucizeler göstererek onları Hak yola çağırdığı halde onlar Hakka düşmanlıklarında inat edince Musa Nebi, Rabbinden onların mallarını yerin dibine geçirmesini ve kalplerini sıkıca bağlamasını diledi ve Allah’ın emriyle dua gerçekleşti. 

89. Dedi ki: “Andolsun ki İkinizin duasına da karşılık verildi. O halde siz istikamette kalın, bilmeyenlerin yoluna da uymayın!”

90. Ve İsrailoğullarını denizden geçirdik. Bunun üzerine firavun ve ona uyanlar, azgınca ve düşmanca onların peşlerine düştüler. Nihayet suya gömüldüğünde dedi ki: Şüphesiz ki İsrailoğullarının onunla iman ettiği kimseye (Allah’a) iman ettim; O’ndan başka ilah yoktur. Ben de Müslimlerdenim (teslim olanlardanım).”

Tevrat’ta firavunun iman ettiği ile ilgili husus anlatılmaz.

91. “Şimdi mi? Oysa önceden isyan etmiştin ve müfsit (fesatçı) olanlardan idin.

92. O halde, senin ardından gelen kimselere bir ayet (ibret) olman için bugün senin bedenini kurtaracağız.” Şüphesiz ki insanların çoğu ayetlerimizden gafildirler.

            “Beden” sözcüğü, Kur’an’da sadece bu ayette geçmektedir ve “beden, vücut, zırh” gibi anlamlara gelir.

Musa’nın yaşadığı dönemin firavununun II. Thutmose (MÖ 1493-1479), III. Thutmose (MÖ 1479-1425), II. Ramses (MÖ 1283-1213) veya oğlu Merneptah (MÖ 1213 – 1203) olduğu yönünde görüşler de var. Merneptah isimli firavunun bedeninde, denizde boğulduğu izlenimi veren darbe izleri olduğu yönünde görüşler vardır. Mumyalar, Mısır Medeniyeti Ulusal Müzesi’nde sergilenmektedir.

93. Andolsun ki İsrailoğullarını doğru bir yurda yerleştirdik ve onlara tayyibattan (sağlıklı, faydalı, güzel ve hoş şeylerden) rızık verdik. Böylece kendilerine ilim gelinceye kadar ayrılığa düşmediler. Şüphesiz ki Rabbin, ayrılığa düştükleri şey hakkında Kıyamet Günü aralarında hüküm verecektir.

94. O halde eğer sana indirdiğimizden şüphe ediyorsan, senden önce Kitabı (Tevrat’ı, İncil’i) kıraat edenlere (okuyup, bildirenlere) sor. Andolsun ki sana Rabbinden hak (gerçek) olan geldi. Bu nedenle şüphe edenlerden olma!

95. Ve sakın Allah’ın ayetleri ile1 (gerçeği) yalanlayanlardan olma! Yoksa hüsrana uğrayanlardan olursun.

96. Şüphesiz ki haklarında Rabbinin kelimeleri (hükmü) gerçekleşmiş olanlar iman etmezler;

97. Elem verici azabı görünceye kadar kendilerine bütün ayetler (kanıtlar) gelse bile!

98. İmanı kendilerine fayda sağlayan bir şehir bulunsaydı ya! Yunus’un kavmi hariç! (Yunus’un halkı) ne zaman ki iman ettiler; üzerlerindeki rezillik azabını bu dünya hayatında kaldırırdık ve belli bir süre daha onları faydalandırdık.

             Kur’an’da Yunus Nebi’nin adı 4 kez geçer ve 10’uncu sure de onun adını taşımaktadır Kendisinden, 21:87 ayetinde “Zünnûn”, 68:48’de ise “sahibul hut” şeklinde söz edilmektedir. İkisi de “balık sahibi” anlamına gelmektedir. Yunus Nebi’nin toplumu, Tevrat’ta “Ninova halkı” olarak geçer. Ninova, Asurluların başkentidir. Kur’an’da da toplumun nüfusunun yüz bin kişiyi aşkın olduğu 37:147 ayetinde belirtilmektedir. Kur’an’a göre; Ninova’ya elçi olarak görevlendirilen Yunus Nebi, kavmi kendisine inanmayınca öfkeyle onlardan uzaklaşmış (21:87) ve bir gemiye binmiş (37:140). Ancak yükü ağır olan geminin batmaması için birilerinin denize atılması kararlaştırılmış. Çekilen kura neticesinde kaybedenlerden olmuş ve kendisini bir balık yutmuştur (37:141-142). Yunus, hatasını anlayıp tevbe edince (21:87-88; 37:143-144), duası kabul edilerek kurtarılmış (37:145-146; 68:49) ve tekrar kendi topluluğuna dönüp elçilik vazifesini sürdürmüştür (37:147). Kur’an’da, Yunus’un halkının iman eden bir toplum olduğu belirtilmekte ve ‘imanları kendilerine fayda sağlayan bir belde’ olarak övülmektedir (10:98). Yunus; kendisine vahyedilen (4:163) salihlerden olan (6:85), alemlere faziletli kılınan (6:86) ve kendisine kitap ve hüküm verilen (6:86,89) bir resul (37:139,147) ve bir nebidir (4:163).

Tevrat, Yunus 3:5-10 ayetlerinde, şöyle yazılıdır: “Ninova halkı, Allah’a inandı. Oruç ilan ederek, büyüğünden küçüğüne hepsi çula sarındı. Ninova Kralı da olanları duyunca, tahtından kalkıp kaftanını çıkardı ve çul giydi ve küle oturdu. Ardından, Ninova’da, şu buyruğu yayımladı: ‘Kral ve soyluların buyruğudur: Hiçbir insan veya hayvan, ağzına bir şey koymayacak; otlamayacak, içmeyecek. Herkes var gücüyle Allah’a yakarışlarda bulunarak, kötü yoldan ve zorbalıktan vazgeçsin. Umulur ki o zaman, Allah, yargısını değiştirip bize acır ve kızgın öfkesinden döner; böylece yok olmayız.’ Allah, Ninovalıların kötü yoldan döndüklerini görünce onlara acıdı ve yapacağını söylediği kötülükten vazgeçti.”

99. Şayet Rabbin isteseydi, yeryüzündekilerin hepsi topluca iman ederdi. O halde sen, iman etsinler diye insanları zorlayacak mısın?

100. Allah’ın izni olmadan kimse iman edemez! Aklını kullanmayanların üzerine de rics (pislik) koyar.

101. De ki: “Göklerde (7 evrende) ve yerde neler olduğuna bir bakın.” İman etmeyen bir topluma ayetler (deliller) ve uyarılar yarar sağlamaz.

102. Yoksa onlar, kendilerinden öncekilerin (başlarına gelen) günlerin benzerinden farklı bir şey mi bekliyorlar? De ki: “O halde bekleyin. Şüphesiz ki ben de sizinle beklemekteyim!”

103. Ardından da resullerimizi ve müminleri kurtarırız. Böyledir! Müminleri kurtarmak üzerimize bir haktır (yükümlülüktür).

104. De ki: “Ey insanlar! Eğer benim dinimden kuşku duyuyorsanız, (bilin ki) ben, Allah’ın yanı sıra kulluk ettiklerinize kulluk etmem. Fakat ben, vefat ettirecek olan (ruhunuzu alacak olan) Allah’a ibadet ederim. Ve bana, müminlerden olmam emredildi.”

105. Ve hanif (şirk koşmadan sadece Allah’a kulluk eden) olan dine yönel! Müşriklerden de olma!

106. Sana fayda sağlayamayacak ve zarar veremeyecek Allah’ın dışındaki şeylere de dua etme. Eğer böyle yaparsan, o zaman şüphesiz ki zalimlerden olursun!

107. Ve eğer Allah, sana bir darlık verecek olursa, o zaman onu O’ndan başka giderecek yoktur. Eğer senin için bir hayır dilerse, o zaman da O’nun fazlını (lütfunu, cömertliğini) geri çevirebilecek yoktur. Kullarından istediğine bunu nasip eder. Ve O, Gafûr’ur-Rahîm’dir (Günahları örtüp bağışlayandır, Merhametlidir)

108. De ki: “Ey insanlar! Andolsun ki Rabbinizden hak (doğru, gerçek) olan size geldi. O halde kim hidayet (kılavuz) bulursa, o zaman şüphesiz ki  kendisi için hidayet (kılavuzluk) bulur. Kim de sapmışsa1, o zaman da şüphesiz ki kendi aleyhine sapmıştır.2 Ben de sizin vekiliniz (sorumlunuz, kefiliniz) değilim.

109. Ve sana vahyedilene uy ve Allah, hükmünü verinceye kadar sabret (sıkıntılara göğüs ger, diren). O, Hakîmlerin (Hikmetle hüküm verenlerin) hayırlısıdır.